Maastricht Aachen Airport

Steeds meer Nederlanders komen er achter, vakantie in eigen land is zo gek nog niet. Er is veel te zien en te ondernemen en allles is bovendien bereikbaar binnen reis- bare afstanden.

Steden en dorpen

Meer Limburg

Maastricht Aachen Airport klaar voor de toekomst

Maastricht Aachen Airport een van de kleinste vliegvelden van Nederland. Door de ligging nabij de A2 en Maastricht vertrokken in 2015 ongeveer 75.000 passagiers vanuit deze luchthaven in Zuid-Limburg. Hoewel het aantal passagiers in het verleden hoger is geweest, functioneert Maastricht Aachen Airport nog steeds als een belangrijke luchthaven voor vrachtvervoer en diverse lijnvluchten. Vergeleken met Schiphol Airport is het natuurlijk een kleine luchthaven maar het kan zich prima meten met de andere regionale vliegvelden in Nederland.

De bijzondere geschiedenis van Maastricht Aachen Airport

De oprichting van Maastricht Aachen Airport ging niet bepaald zonder slag of stoot. De plannen voor een burgervliegveld in Limburg ontstonden in 1938, maar het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. In plaats van burgers te vervoeren maakten de geallieerden er een militaire vliegbasis van. Ook na de oorlog diende de luchthaven in Beek voornamelijk voor militaire oefeningen, bijvoorbeeld van de Koninklijke Luchtmacht. Pas in 1953 kreeg Maastricht Aachen Airport een commerciƫle functie met het uitvoeren van burgervluchten.

Grote vrachtluchthaven

Tegenwoordig is Maastricht Aachen Airport niet meer weg te denken uit Beek. Het is een van de grootste vrachtluchthavens van Nederland. Wat dat betreft moet het alleen Schiphol Airport voor zich dulden. Internationale vrachtvluchten vinden onder andere plaats naar Nairobi, Johannesburg, Stockholm en Bangkok. Daarnaast bieden diverse touroperators diverse vluchten aan vanuit Maastricht. Zo kun je met Transavia onder andere vliegen naar Antalya, Kreta en Rhodos, en behoren onder andere Alicante, Dublin en Palma de Mallorca tot de eindbestemmingen van Ryanair.

Dalende passagiersaantallen

Met het aantal vrachtvluchten gaat het beter dan het aantal passagiers op de luchthaven. In 2015 daalde het aantal passagiers ten opzichte van 2014 met maar liefst 39 procent. Dit is onder andere te wijten aan slecht onderhoud van het vliegveld. Forse investeringen moeten het Maastricht Aachen Airport weer nieuw leven inblazen. Zo zal de passagiersterminal een metamorfose ondergaan, evenals de hangers. Ook de bouw van een gloednieuw hotel zal het vliegveld aantrekkelijker moeten maken.