Vakantie in Nederland

Steeds meer Nederlanders komen er achter, vakantie in eigen land is zo gek nog niet. Er is veel te zien en te ondernemen en allles is bovendien bereikbaar binnen reis- bare afstanden.

Populaire steden

Advertentie



Met de taxi

Kort na de afgifte van de eerste Nederlandse taxivergunning in Amsterdam in 1909 woedde er al een taxioorlog. Op de eerste taximaatschappij ATAX volgden er al snel meer, en daarnaast kwamen er 'vrije rijders', kleine bedrijfjes met een of twee chauffeurs. De gemeente probeerde de bedrijfstak te reguleren en gaf ATAX, als oudste, eerste keuze bij de verdeling van standplaatsen. Toen in 2000 de taxibranche werd geliberaliseerd, werd de aloude traditie van de taxioorlog nieuw leven ingeblazen in de strijd om klandizie.

Wetgeving en taxi’s

Het Sociaal Fonds Taxi is toezichthouder op de branche. Zij bieden bijvoorbeeld opleidingen aan chauffeurs en controleren de naleving van de CAO. Nederlandse taxi's hebben lichtblauwe kentekenplaten. Taxirijders zijn verplicht een chauffeurspas te hebben (of de zogeheten IVW-getuigbrief in afwachting van de, soms lang durende, afgifte van de pas). Elke gewone taxi heeft een taxameter, die ook aangezet moet worden als er een vaste ritprijs is afgesproken. In dat geval kun je op de meter dus controleren of je inderdaad goedkoper uit bent. De overheid stelt maximumtarieven vast, maar daarbinnen kan elk taxibedrijf dus eigen tarieven vaststellen.

Hoe kom je aan een taxi?

Het is altijd toegestaan een reguliere taxi gewoon op straat aan te houden door je hand op te steken. Dit is in Nederland echter niet heel gebruikelijk. Veelal maakt men gebruik van taxistandplaatsen. Daar weet je als potentiële klant zeker dat je binnen afzienbare tijd een taxi kunt krijgen. Deze bevinden zich meestal op drukke plaatsen als treinstations en bij winkelcentra en uitgaansgebieden. Het is gebruikelijk dat de voorste taxi in de rij de eerste klant die zich aandient, meeneemt, waarna de rest een plek opschuift. Dat hoeft in Nederland echter niet per se; je mag volgens de Taxiwet altijd zelf een taxi uitkiezen. Een taxi vooraf telefonisch bestellen via een centrale kan ook; dat is in andere landen lang niet altijd gebruikelijk.

Speciale taxi's voor mensen met een mobiliteitsbeperking

Voor mensen die slecht ter been zijn en rolstoelgebruikers zijn er regiotaxi's, waar je eventueel met rolstoel of scootmobiel in kunt. De regiotaxi wordt gedeeld met andere passagiers en is daarom goedkoper dan een reguliere taxi. Je moet vooraf reserveren. De tarieven verschillen per regio. Er wordt gerekend met zones, waarbij één zone ongeveer vijf kilometer is. De regiotaxi is geschikt voor vijf zones. Wil je daarbuiten reizen, dan kun je gebruikmaken van Valys. Wanneer je met Valys gebruikt als aanvulling op het reizen met de trein, dan bieden zij assistentie op het station bij het in-, uit- en overstappen.